Het schip

De Dockyard IX

Oorspronkelijk is de Dockyard IX gebouwd voor de havens van Moermansk (Rusland). Dit is terug te vinden in het ontwerp van het schip. Zo is het schip uitgerust met een verstevigde ijsbreeksteven en is de stuurhut om de schoorsteen heen gebouwd. Dit betekende gratis warmte, maar ook gevolgen voor de bouw. Zo moest er zowel over stuurboord als over bakboord een identieke stuurstand worden gebouwd.

Uniek aan de Dockyard IX is dat het schip is uitgerust met een Kort straalbuisroer. De straalbuis zorgt voor een verhoogde trekkracht bij gelijk vermogen. Dat deze straalbuis ook wordt gebruikt als roer ziet u zelden, zeker in het tijdperk dat de Dockyard IX is gebouwd.

Algemene gegevens

De hoofdafmetingen van de Dockyard IX zijn als volgt:

Lengte25,06 meter
Breedte6,31 meter
Holte3,00 meter
Waterverplaatsing230 ton
Snelheid9,5 knoop (+/- 17,5 km/u)

Stoomketel

In de stoomketel wordt het water opgewarmd waardoor stoom wordt gevormd. Doordat de ketel geheel gesloten is en het water door het vuur verder wordt verwarmd ontstaat een stoomdruk in de ketel.

De hoofdgegevens van de stoomketel zijn als volgt:

FabricaatRDM
TypeSchotse ketel
Aantal vuurgangen2
Verwarmend oppervlak136 m2
Inhoud+/- 16.000 liter
Werkdruk14,06 bar

De ketel is tot 1995/1996 op kolen gestookt. Daarna is zij in eigen beheer omgebouwd tot een olie gestookte ketel.

De hoofdstoommachine

De hoofdstoommachine drijft de schroef aan voor de voortstuwing van het schip.

De hoofdgegevens van de hoofdstoommachine zijn als volgt:

FabricaatRDM
TypeDubbel compound Lentz kleppenmachine
Afmetingen zuigers500x232x232x500/500
Vermogen500 ipk
Maximaal toerental210 omw./min.
Werkdruk14,06 bar

Hulpwerktuigen voor hoofdstoommachine

Naast de hoofdwerktuigen zijn nog een aantal hulpwerktuigen geïnstalleerd. Doormiddel van deze hulpwerktuigen wordt een gesloten systeem gevormd waarbij de afgewerkte stoom weer wordt gecondenseerd en teruggepompt in de ketel. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Er komt geen vuil buitenboord water in de ketel en machines
  • Het water wordt voorverwarmd teruggepompt waardoor er een hoger rendement wordt bereikt
  • Door het vacuüm wordt alle condens uit de machines en pijpleidingen getrokken

Koelwaterpomp

Deze machine drijft een centrifugaalpomp aan die de condensor voorziet van koud buitenboord water. Door het koelwater condenseert de afgewerkte stoom in de condensor.

Vacuümpomp

De vacuümpomp (ook natte luchtpomp genoemd) trekt een vacuüm in de condensor zodat de stoom sneller condenseert. Via deze pomp stroomt de gecondenseerde stoom naar de filterbak.

Voedingswaterpomp

De voedingswaterpomp pompt de gecondenseerde stoom vanuit de filterbak terug via de klepkast in de stoomketel.

Manoeuvreer inrichting

Op de Dockyard IX is de schoorsteen in het midden van de stuurhut geplaatst. Hierdoor is het zicht vanuit de stuurstand beperkt. Om toch zicht rondom het schip te hebben bij het manuoevreren zij twee stuurstanden geplaatst in de stuurhut.

Deze stuurstanden zijn met een assenstelsel aan elkaar verbonden. Dit zelfde stangenstelsels loopt door naar de achterkant van de machinekamer waar de stuurmachine is geplaatst, welke als een soort stuurbekrachter werkt.

De Dockyard IX is uitgerust met een Kort straalbuisroer. Hierbij is een straalbuis rond de schroef geplaatst, welke kan draaien zoals een roer.

Werktuigen

Naast de machines voor de voortstuwing en manoeuvreren van het schip zijn er ook nog een aantal werktuigen geplaatst voor algemene functies aan boord.

Algemene dienstpomp

De algemene dienstpomp kan worden gebruikt voor het lenzen, het vertrimmen van het schip en om de brandaansluitingen aan dek te voeden. Daarnaast kan de algemene dienstpomp ook als koelwaterpomp worden gebruikt.

Generatorset

Deze machine drijft de generator aan die op stoom de stroomvoorziening van het schip verzorgt.

Deze machine was origineel niet aan boord geplaatst. Voor de ketelbranders is een stroomvoorziening nodig. Daarom is tijdens de ombouw naar een oliegestookte ketel deze machine aan boord geplaatst.

Ankerlier

Deze machine op het voordek is voor de bediening van de ankers. Deze machine is verplicht volgens de huidige regelgeving en is daarom aan boord geplaatst.

Stoomfluit

De stoomfluit kan natuurlijk niet missen op een stoomwerktuig. De stoomfluit wordt gebruikt om te communiceren met de buitenwereld door signalen te geven.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.dockyard9.nl/het-schip/